Elérhetőségek

Komáromi Domonkos fényképezőgép javítás

Komáromi Domonkos

Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Telefon: +36(30)506-6701

Legújabb cikkek

Fényképezőgép javítás, fényképezőgép tisztítás

Zenit 3M fényképezőgép javítás

Egy ismerősöm fordult hozzám azzal a kéréssel, hogy rakjam neki rendbe pár fényképezőgépét. A sok relikvia közül ez a gép bizonyult számára a legértékesebbnek, így neki is láttam a munkának. Ennél a típusnál a tükör alaphelyzetben fel van csapódva és a felhúzókar meghúzása után nyílik csak le. Bizonyos szempontból szerintem ennek megvannak az előnyei, a tükör és a mattüveg jobban védve van, viszont cserébe nem nézelődhetünk a keresőben, csak miután felajzottuk a gépünket, ezek után pedig kénytelenek vagyunk exponálni is. Lényeg a lényeg, hogy ez nem igazán akart működni, és felhúzott állapotban se nyílt le a tükör. A második hiba, ami a metódus közben jelentkezett, hogy exponálás után a 2. redőny nem futott le.

A minap került hozzám ez a Zenit-11 fényképezőgép azzal a problémával, hogy nagyon koszos a kereső belseje, illetve átvizsgálva a fényképezőgépet, észrevettem, hogy nem ugranak be az objektív lamellái. Ebben az írásomban ezt fogom helyrehozni.

Az esős időre való tekintettel ma úgy döntöttem kicsit barkácsolok. Nyár óta hevert egy Zenit E típusú fényképezőgép a polcomon, ami javításra szorult. Tulajdonképpen alkatrésznek vettem, de olyan szép állapotban volt a külseje, hogy úgy döntöttem inkább megjavítom.

Ebben a cikkben egy Zenit E analóg fényképezőgép teljes szétbontását és javítását
szeretném nektek bemutatni. A lépéseket szépen sorba dokumentáltam, hogy követhető
legyen azok számára, akik hasonló fába vágnák a fejszéjüket, vagy csak szimplán
érdekesnek találják a témát.

Minden bizonnyal sokan felkapják a fejüket a Leica név hallatán. A márka jól ismert a fényképezőgépeiről de számos területen jeleskednek még. Annak ellenére azonban, hogy egy minőségi márkáról van szó, ezek a fényképezőgépek is meghibásodnak, akárcsak a hozzám került példány. Mostani betegem egy Leica CL típusú fényképezőgép.

 

Bizonyára sokan jól ismerik, vannak akik mai napig használják, egyesek kevésbé szeretik, mások rajonganak érte, ez nem más mint a Pentacon SIX 6x6 os középformátumú fényképezőgép!

A filmes fényképezőgépek zárszerkezetét bizonyos esetekben gumírozott vászonból készítették. Ezzel nincs baj, mert ha precízen kivitelezett darabról volt szó, évekig nem kell hozzányúlni. Régen nem tudtak olyan jó minőségű gumi anyagokat előállítani mint mostanában ezért a legtöbb zár amit akkor gyártottak napjainkban megérik a cserére. Lássuk hogyan!

A Voigtlander mérnökeinek mindíg jó érzékük volt hozzá, hogyan alkossanak egyszerre szépen és Innovatívan. Az 1933-ban napvilágot látott Superb ikeraknás fényképezőgépet is ennek szellemében tervezték.

Mi az a fényszigetelés, mi a feladata és miért kell rá figyelni ? 

 

A fényképezőgép nevéből adódóan bármilyen furán is hangzik, de fénnyel működik. A fény az objektíven keresztül egy fényézékeny felületen landol, lehet ez digitális vagy analóg, az elv ugyanaz. A lényeg az, hogy a szenzor/film ne kapjon fals fény. A hívatlan fényforrások kellemetlen módon teszik tönkre a felvételeinket. Noha, egy a Lomográfia jegyében született fotós számára ez előny is lehet, legtöbben azért nem örülnek neki amikor fotóikon nagy fehér kiégett foltok, és fura becsillanások ólálkodnak. A fényszigetelés ezt a problémát hivatott kiküszöbölni. A fény fizikai tulajdonságait figyelembe véve egyenes irányban terjed. Ezért vagy speciálisan kialakított film szekrény ajtót használnak a mérnökök ami önmagában is fényzáró, vagy egy fekete szivaccsal zárják el a kéretlen fény útját. Ennyit hát a fényszigetelés lényegéről térjünk hát át az érme másik oldalára. 

Fenyszigeteles - 1

Ez a fénykép szemléltei milyen állapotban volt az eredeti fényszigetelő szivacs, az alsó fényképezőgép pedig a tisztítás utáni állapot.

 

Akármilyen jó állapotú filmes fényképezőgépet veszünk az idő akkor is múlik ha nem használták azt. A fényzáró tömítések pedig bizony öregszenek. Ezeket a tömítéseket rendszerint valamilyen műanyag szivacsból, vagy bársony anyagból készítik. A bársony hajlamos elkopni de legalább ha nem nyeszetelték sokat akkor megmarad jó állapotban. A műanyag szivacs viszont a legtöbb tényképezőgépben valamiért elkezd lebomlani aminek a mellékhatása, hogy ragadós, foszlós, darabos, masszává alakul át. Ez két szempontból is rossz. Az egyik, hogy nem tudja ellátni a feladatát és a drága film az első adandó hívás után szépen megy majd a kukába. A másik, hogy ha esetleg még maradt belőle annyi, hogy a fény útját még csak-csak elzárja, amiatt, hogy porózussá is válik szépen potyog bele a fényképezőgép zárszerkezetébe, film továbbító orsójába és magára a filmre. Ezzel elakasztva a zárat, ragadóssá téve a film szekrény belsejét, és beszennyezve a film hordozórétegét. 

Fenyszigeteles - 4
Itt pedig a már javított, jó minőségű friss szivacs látható. 

 

Aki tehát frissel vásárolt/vásárolna használati céllal filmes fényképezőgépet ezeknek a tömítéseknek az állapotát ellenőrizze első körben. Különösen RB67, CanonA1, Canon AE1-PROGRAM, Ricoh 500g, Chinon Bellami, Mamiya 7, Pentax 645, Mamiya 645, Yashica mat 124g, Olympus OM1, Olympus OM2, Olympus OM2SP, típusoknál tapasztaltam többször, de szinte biztosan lehet rá számítani egyéb típusoknál is.